De verborgen impact van Amsterdam's Milieuzone 2025

Een diepere kijk naar de logistieke uitdaging.

INSPIRATIE

Nick Aldewereld

11/2/20242 min lezen

green Ryobi hand drill near white and red box
green Ryobi hand drill near white and red box

De huidige situatie

Amsterdam staat aan de vooravond van een grote verandering. Vanaf 1 januari 2025 worden dieselbusjes geweerd uit de milieuzones. Een noodzakelijke stap voor een duurzamere stad, maar wat betekent dit voor de dagelijkse realiteit van onze bouwsector?

Met bijna 30.000 bouwvakkers die dagelijks in Amsterdam aan het werk zijn, waarvan 60% afhankelijk is van bestelbussen, praten we over een enorme logistieke operatie. Momenteel rijden er dagelijks ongeveer 12.000 bouwgerelateerde bestelbussen door de stad. Deze voertuigen zijn niet alleen transportmiddelen; ze zijn mobiele gereedschapskisten, materiaaldepots en essentiële onderdelen van de werkdag.

De uitdaging in cijfers

De transitie naar elektrische voertuigen met aanhangers lijkt op papier een simpele oplossing. Echter, de realiteit is complexer:

  • Een traditionele bestelbus heeft een laadvolume van 8m³

  • Een elektrisch alternatief met aanhanger komt tot 4-5m³

  • Dit betekent: 75-100% meer ritten nodig voor hetzelfde volume

Deze simpele rekensom leidt tot een verrassende conclusie: we hebben niet alleen een transitie in voertuigen nodig, maar een complete herziening van onze logistieke aanpak.

De nieuwe logistieke realiteit

Om deze uitdaging het hoofd te bieden, zijn er vier strategische stadshubs nodig. Per hub hebben we het volgende personeel nodig, en er zijn genoeg kandidaten en werklozen in Amsterdam eo:

  • 3 logistiek planners

  • 15-20 chauffeurs

  • 8-10 magazijnmedewerkers

  • 1 hub manager

In totaal betekent dit 108-136 nieuwe arbeidsplaatsen in de logistieke sector. Deze mensen gaan gezamenlijk zo'n 1200-1600 leveringen per dag coordineren en uitvoeren.

De financiële impact

De jaarlijkse extra kosten voor deze nieuwe logistieke operatie zijn aanzienlijk:

  • Personeelskosten: €4.8M - €6.1M

  • Voertuigkosten: €3.2M - €4.0M

  • Huboperaties: €2.1M - €2.8M Totaal: €10.1M - €12.9M

Kansen en oplossingen

Deze transitie biedt ook kansen:

  1. Werkgelegenheid: Vele nieuwe banen in de logistieke sector

  2. Innovatie: Ontwikkeling van slimmere planningssystemen

  3. Duurzaamheid: Significante reductie van uitstoot in de stad

  4. Efficiëntie: Betere coördinatie van bouwmaterialen en -planning

De weg vooruit

Het succes van deze transitie hangt af van drie cruciale factoren:

  1. Voorbereiding: Bedrijven moeten nu al beginnen met de omschakeling

  2. Samenwerking: Tussen bouwbedrijven, logistieke partners en de gemeente

  3. Innovatie: Investeringen in slimme logistieke oplossingen en planning

Conclusie

De invoering van de milieuzone in 2025 is meer dan een simpele switch naar elektrische voertuigen. Het vraagt om een complete herziening van hoe we bouwlogistiek in de stad organiseren. Met de juiste voorbereiding en investeringen kan deze uitdaging worden omgezet in een kans voor innovatie en verduurzaming van de sector.

De extra kosten en complexiteit zijn aanzienlijk, maar de alternatieven - zoals bouwvakkers die met materiaal in het OV moeten reizen - zijn geen realistische optie. Door nu te investeren in de juiste infrastructuur en organisatie, kunnen we zorgen dat de bouwsector ook na 2025 efficiënt kan blijven functioneren in een duurzamer Amsterdam.

Dit artikel is gebaseerd op actuele data en analyses van de Amsterdamse bouwsector, gemeentelijke cijfers en logistieke studies.

Bron aantal werklozen en uitkeringsgrechtigden Amsterdam eo.
Bron aantal bouwlieden in Amsterdam.

Voor meer informatie over specifieke oplossingen of samenwerkingsmogelijkheden, neem contact op.