Avontuur in Lola Lik: Nick Aldewereld

Een verslag vanuit mijn persoon.

5/14/20183 min lezen

In 2017 zat ik in Lola Lik een creatieve broedplaats voor ondernemers waarin ik consultancy gaf aan bedrijven om meer omzet en klanten te maken.

Hier vertel ik jou mijn persoonlijke verhaal en ervaring in Lola Lik.

Ik heb al eens over het begin geschreven maar nog niet de hele reis.

Aldewereld Consultancy in Lola Lik

Het gaat namelijk om de reis en niet om de bestemming.

November 2016, Casper Hoppe postte een LinkedIN bericht dat er een rondleiding was bij Lola Lik voor kantoorruimte. De locatie was nogal bijzonder, de voormalige Bijlmerbajes. De torens omgebouwd tot AZC en de kantoren van de cipiers te huur voor creatieve ondernemers die hun deur open doen voor statushouders en integratie in het bedrijfsleven bevorderen.

Oud cipier Dick van Teunenbroek was ook aanwezig en met 34 jaar aan verhalen van Bijlmerbajes op zak. Enorm leuk om zo een kantoorgenoot te hebben.

Aangezien mijn opdracht bij een grote corporate eindigde zocht ik kantoorruimte en het voelde meteen goed en heb dezelfde middag huurcontract getekend bij Maaike Poppegaai.

Ik help ondernemers via mijn bedrijf Aldewereld Consultancy met strategie op sales en marketing gebied. Hierbij put ik uit 18 jaar verkoopervaring in de retail en IT&Telecom. Hierdoor weet ik uitstekend mijn weg te vinden in de digitale wereld en help met die kennis om bedrijven te laten bloeien in omzet, winst en blije klanten.

Zodoende kwam Karam in mijn leven, een jongeman uit Mosul Irak. Gevlucht voor IS zocht hij zijn weg in de Nederlandse cultuur. Hij is een gevoelige en intelligente jongeman die zijn verantwoordelijkheid graag neemt. Ik heb hem mogen helpen door te trainen en te coachen hoe het hier werkt. Met enige uitdagingen die hij heeft overwonnen gaat hij nu HBO Applied Science doen in Eindhoven.

Ik heb zelf geïnvesteerd in opleiding Social Media. Door het managen van de Social Media van bedrijven genereer ik leads voor bedrijven. Hier vind je een filmpje toen we op een koude winterdag gingen Social Media diensten gingen verkopen bij bedrijven.

Inzichten en de lessen die ik hier leerde zijn waardevol. Er word veel hulp geboden door de overheid in de vorm van taalles woning en opleidingen maar er is nog steeds een afstand tot die arbeidsmarkt. Die zit met name op kennisniveau (hoe werken wij hier in Nederland met internet) en de ongeschreven regels van de Nederlandse cultuur. Denk dan aan zelfredzaamheid, initiatief nemen, hiërarchie, omgangsvormen en informele werkcultuur ten opzichte van andere landen.

De politiek zijde laat ik achterwege maar de problematiek is complex. Je wilt natuurlijk niet een generatie nieuwe Nederlanders die zich niet erkend voelt en zich in een sociale onderklasse gaat begeven waarin de potentie van die persoon niet optimaal wordt benut. De NL overheid heeft absoluut goede en slimme mensen die zich hiermee bezighouden.

Toen ontmoette ik Jan Hlobil. Hij is heel goed in programmeren, websites en gevonden worden via Google en hij wilde verkoop leren terwijl ik de zaken wilde leren die hij al goed kon. A match made in heaven. Begonnen met zijn studie Artificial Intelligence kwam hij erachter dat geld verdienen met pokeren makkelijker is. Na omzwervingen over de hele wereld in het pro poker circuit werd hem wegens medische redenen zelf de mogelijkheid ontnomen om op de arbeidsmarkt te participeren. Hij kon zich dus identificeren met statushouders en de problemen die zijn ervaren in Nederland. Na een lange reis van vallen en opstaan runt hij nu een succesvol digital consultancybureau Peper.Click en wilde hij ook wat voor anderen betekenen, die nu op een punt zijn waar hij ook ooit stond. Deze gedachte om iets terug te geven werd gematerialiseerd in de vorm van een stageplek. Hier was alleen zo veel vraag naar dat een cursus opzetten de beste manier was om veel impact te maken.

Sociaal Ondernemen

Zo zagen wij als ondernemers een “gat in de markt” en zijn de 1e klas gestart. Zonder fondsen, volledig zelf gefinancierd en vele onbetaalde uren.

Wij hebben hulp en advies gekregen van HackYourFuture en Refugee Start Force waar wij zeer dankbaar voor zijn. In de toekomst zien wij elkaar als logische partners aangezien wij gelijkgestemd zijn.

De geestelijke moeder van Make IT Here Zaza Muntinga hielp ons de visie en gedachten woorden te geven, ze gaf advies, zette ons op de kaart als brand en schrijft geweldig copy.

Sara Ketel van Instituut Core die helpt met de persoonlijke ontwikkeling en soft skills van deze vaak getraumatiseerde groep. Een scherpe, slimme dame die haar kennis en ervaring in de psychologie en corporate trainings wereld inzet.

De 1e groep was een pilot en de geleerde lessen hebben we toegepast bij de 2e groep.

Deze dames en heren zitten nu in de 5e week en in week 8 leveren wij ze af met Google Adwords, Analytics en Facebook en natuurlijk ons eigen Make IT Here certificaat aan de arbeidsmarkt. Wij geven les in Google Classroom en wij lossen een maatschappelijk probleem op met Google producten en diensten conform Google.org.

Klaar voor een stage of betaalde baan en de volgende stap in hun leven in NL. Het sociale en economische rendement is te zien bij bedrijven zoals Waarmakers, Het Haartheater of CCmath die profiteren van een online marketing stagiair die de eigenaren helpen om de digitale ambities vorm te geven, dat ze een volwaardige werknemer krijgen die meegaat in hun reis en daar deel van gaan uitmaken.